Multimediálny projekt podpory zdravia
V tomto školskom roku realizujeme projekt v materskej škole a v prvom a druhom ročníku ZŠ.
Odborný garant: Úrad verejného zdravotníctva SR
Skvalitnenie života detí a rodiny kreatívnym akcentovaním zásad podpory a rozvoja zdravia. Pozitívna zmena správania sa predškolákov a žiakov 1. a 2. ročníka ZŠ k zdravotne oslabeným rovesníkom, vrátane dlhodobo chorých či zdravotne postihnutých, ozrejmenie ich reálnych možností v živote svojsky napredovať. ‚ Multimediálne variabilné, dlhodobé motivovanie detí, prehĺbenie ich poznania, ovplyvnenie správania sa pri ochrane a podpore vlastného zdravia, zdravia rodiny a najbližšej komunity. Ťažiskovou postavou projektu je učebná pomôcka - mimická bábka Adamko. | Adamko je síce určený pre vyučovací proces, avšak nie je to bábka v klasickom ponímaní, v záujme projektu je nevšedne personifikovaná: má jedinečný charakter a vlastnú skúsenosť s prekonanými detskými chorobami. Skrytou osnovou projektu je Adamkova morálne príznaková vnímavosť voči slabším, či zdravotne oslabeným rovesníkom. Projekt sa koncepčne opiera o doplnkové pracovné zošity, orientované na tie tematické celky prvouky, ktoré súvisia so zdravím, reflektujú na niektoré z tém Programu výchovnej práce v MŠ. |
Adamkových 12 zásad podpory zdravého života prezentuje zástupné názvy obsahovo bohatej problematiky, prepojenej na výchovu prosociálnu a environmentálnu. Ide napospol o prirodzené zásady zdravého života. Nie sú poplatné žiadnemu z východných či západných smerov, tradičných alebo módnych.
![]() |
MUDr. Eva Siracká, DrSc.
prezidentka
Liga proti rakovine SR
ADAMKOVA dômyselná 12-tka zásad zdravého života nás emotívne upozorňuje na oblasti, ktoré si nielen deti, ale žiaľ aj mnohí dospelí nie vždy dávajú do súvislosti so zdravým štýlom života a zachovaním dobrého zdravia. O našu pozornosť sa uchádza začiatočné symbolické „A”, s Adamkovou detskou nádejou vy- skladané z kociek. Tieto sú označené ikonami a pôsobia na nás ako podnetný model pre nádejnú budúcnosť. My dospelí si nejako neradi pripúšťame odvrátenú stranu „12-tky”, s celou škálou dobre známych, naliehavých problémov a súvislostí, neraz ťažkých otázok i výkričníkov, možno aj preto, že sa nám už v detstve tieto súvislosti veľmi nezdôrazňovali. „12-tka” nám ponúka príležitosť zamyslieť sa nad veľkou medzerou medzi ideálom zdravého, láskou obklopeného radostného detstva a realitou dneška. Pri úvahe, čo by sa mohlo z toho želateľného ideálu zachrániť a akým spôsobom, ponúka sa nám „12-tka” ako veľká výzva k novému začiatku a prevencii. Do detského sveta dnes bez akýchkoľvek zábran vtrhávajú mediálne fantómy So záplavou rôznorodých informácií, ktoré si ani mnohí dospelí nestihnú selektovať, racionalizovať a spracovať, nieto ešte deti.Veľmi potrebujeme citlivý prístup k duši dieťaťa, ak mu chceme vštepiť zásady prevencie a zdravého štýlu života. |
Ak nechceme vyvolať strach z vecí, ktoré ešte nepozná, musíme v jeho veku voliť metódu pozitívnych príkladov. Naším prvým spojencom v týchto snahách môže byť Adamko. Je vystrojený viacerými poznaniami - prekonal všelijaké detské choroby, aj také, ktoré nemusel mať, ak by sa vyhol vlastným chybám a omylom, ktorými sa voči svojmu zdraviu prehrešil. Objavil tak staronovú pravdu, že „lepšie je chorobám predchádzať, ako ich liečiť”. Zdravotno-výchovný projekt „Adamko” je inšpiračne koncipovaný terén, v ktorom sa hravo popularizuje prevencia v najmladšej cieľovej skupine. Adamko chce hravo pomáha nielen pedagógom či rodičom, ale aj detským lekárom, ktorí by jeho prostredníctvom mali uľahčenú prácu pri preventívnych prehliadkach a nemuseli by stierať slzičky. Všetci vieme, ako sú preventívne prehliadky dôležité a to už u malých detí, pretože počet dlhodobo sledovaných chronicky chorých detí narastá. Podieľa sa na tom celý rad faktorov, ktorým často v pozadí je aj zlé rodinné zázemie. Tak ako inde /TO svete je veľmi potrebné, aby sa aj v našich predškolských a školských zariadeniach venovala veľká pozornosť preventívno-výchovným smerom. Dá sa to veľmi ľahko - hrou, získanou skúsenosťou a zážitkovosťou... A toto všetko nám ponúka Adamkova Hravoveda - Zdravoveda.
![]() |
Triedy s rozšíreným vyučovaním matematiky a prírodovedných predmetov, práca s počítačmi a internetom, aj samotný výchovno-vzdelávací proces, nebezpečie hroziace v podobe drog a iných negatívnych javov v spoločnosti, kladie veľké nároky nielen na žiakov, ale aj na všetkých zamestnancov. Preto sa škola rozhodla v školskom roku 2003/2004 vstúpiť’ do skúšobného roku projektu Školy podporujúce zdravie - investície do vzdelania, zdravia a demokracie. | Všeobecne je ‚ známe, že mladá generácia má zlé stravovacie návyky, fyzická zdatnosť mladých ľudí na nízkej úrovni. Úsilím pedagogických i nepedagogických zamestnancov školy je zlepšiť’ pracovné a životné prostredie, vytvárať materiálne podmienky na vyučovanie, mimoškolskú a záujmovú činnosť. Rozširovať a udržiavať’ zeleň aj v interiéri školy, spríjemňovať’ prostredie vhodnou výzdobou a sústavne zlepšovať medziľudské vzťahy. |
Zvyšovanie fyzickej zdatnosti žiakov a pestovanie zdravého životného štýlu s prevenciou sociálno - patologických javov.
Tieto ciele plánujeme uskutočňovať v školských rokoch 2003/2004 -2004/2005 -2005/2006 postupne v jednotlivých čiastkových úlohách.
Naše deti sú budúcim aktívnym účastníkom a spolutvorcami európskeho zjednocovania.
Cieľom je obohacovať’ výchovno-vzdelávací proces v škole i mimo nej o problematiku zdravia a zdravého životného štýlu ako najvyšších hodnôt v živote človeka.
Cieľom je zamerať’ sa na oblasť’ formovania postojov k životnému prostrediu a jej aktívnej ochrane. Naším cieľom je utvárať’ pozitívne stratégie pre dosahovanie pozitívnych zmien v prostredí ktorom žijeme, utvárať’ spoločenské vedomie o ekológií, ktorá sa stará o racionálne a šetrné užívanie prírodných zdrojov.
      Základná škola s materskou školou Plickova 9 je zapojená do projetu Škola podporujúca zdravie.Dlhodobejšie plánovaný zámer plní škola aj prostredníctvom netradičných postupov , ktoré sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú. Jedným z nich bol aj program environmentálnej výchovy pre ZŠ, ktorý ponúklo Občianske združenie pre zdravé a hendikepované deti a mládež, pod vedením Ing.Romana Chodila. Hlavnú úlohu v ňom mali živé zvieratká, rozdelené v štyroch tematických okruhoch – poľné, domáce, vodné a lesné živočíchy. Deti 1. stupňa mali možnosť priameho kontaktu s nimi, mohli sa ich dotýkať, hladkať, kŕmiť, uvažovať, objavovať. Mohli skúsiť, ako sa sedí v sedle |
na chrbte koníka a povoziť sa na ňom. Zblízka pozorovať veľkú užovku, ježka, korytnačku, žaby, jašterice... V neposlednom rade získať vedomosti nad rámec učebníc.       Súčasná doba prináša množstvo vplyvov, ktoré sa negatívne odrážajú na citlivej detskej duši. Nielen odborníci vedia, že nič nepôsobí tak nenásilne a bezprostredne ako živé zviera – sprostredkovateľ citovej, rozumovej a ekologickej výchovy. Aj prostredníctvom nich si postupne dieťa vytvára predstavu o reálnom svete, v ktorom všetci spolu zohrávame dôležitú úlohu. Program bol prijatý s veľkým záujmom a bol pre deti jednoznačne prínosom. Mgr. Emília Hanuliaková ![]() |